woensdag 5 november 2014

Super snel gehaakte cadautje voor een baby

Ik heb weer iets van mijn "to crochet list" gemaakt: gehaakte kledinghangertjes.
Ik had verschillende versies op Instagram en Pinterest gezien, maar als ik iets in mijn hoofd heb, dan ben ik niet snel tevreden. Het moest leuk maar ook stoer en snel zijn. Dus ik heb mijn eigen hangertje gemaakt.

Wat heb je nodig? Een kledinghanger (ik koop ze bij de Zeeman - 3 stuks voor maar 2 euro), een haaknaald 2,5 mm, katoen om te haken (ik gebruik twee kleuren per hangertje), een schaartje en een naald met een grote oog.


Afkortingen:  l = losse v = vasten pc = popcornsteek (pc haakje zo: je maakt een cluster van 5 stokjes die je pas tijdens de laatste stokje helemaal door haakt. Klik hier voor een filmpje.)
  
Om te beginnen zet 15 l op. 
Toer 1: 1ste v in de tweede l van de naald, 13v en 1 l, dan keren
Toer 2-3: 14 v en 1 l, keren
Toer 4: 3 v, 1 pc in de 4de ruimte, 6 v, 1 pc in de 11de ruimte, 3 v, 1 l, keren
Toer 5-7: 14 v en 1 l, keren
Dan weer herhaling van de 4de toer.
Zo ga je verder tot je gewenste lengte hebt bereikt voor je kledinghanger. Ik had 55 toeren nodig.

Vervolgen stop je alle draadjes netjes weg. Dan vouw je de gehaakte lapje in de lengte dubbel. Naai de korte uiteinden dicht. Schuif het over je kledinghangertje en naai de lange kant dicht. En daar is 'ie dan. 

Het is een leuke cadeautje voor een pasgeboren baby, maar je kan het ook maken met wat grotere kledinghangers voor kinderen of zelfs voor volwassene. Je haakt dan alleen wat langer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten